De ogencursus "Beter leren zien" is voor ondersteuning bij glaucoom voorkomen of herstel.
De ogencursus “Beter leren zien” is voor ondersteuning bij glaucoom voorkomen of herstel.

Glaucoom voorkomen is belangrijk om beschadiging aan je ogen te voorkomen.

Wat is glaucoom (groene staar)

Glaucoom is een aandoening waarbij de druk in de oogbol oploopt, de lens zich verhardt en beschadigt. Blindheid is uiteindelijk het gevolg. Glaucoom komt bij vrouwen veel meer voor dan bij mannen. De schade die ontstaat door verhoogde oogdruk is het gevolg van een verminderde doorbloeding van de oogzenuw en het netvlies. Bij mensen met glaucoom wordt vaak een verminderde hoeveelheid anti-oxidanten in het bloed gevonden, wat een negatief effect op doorbloeding kan hebben.

Glaucoom voorkomen herken de drie kenmerken:

• Een verhoogde oogdruk
  • Uitval van het gezichtsveld
  • Afwijkingen aan de oogzenuw

Er bestaat ook een vorm van glaucoom, waarbij de oogdruk niet is verhoogd.

Verhoogde risicofactoren voor glaucoom:

• Hoge bijziendheid
  • Suikerziekte
  • Hoge bloeddruk
  • Een zwarte huidskleur
  • Als glaucoom in de familie voorkomt

Controleren door oogarts voor glaucoom voorkomen

In verband met glaucoom wordt vaak geadviseerd om na het veertigste levensjaar regelmatig, bijvoorbeeld iedere vijf jaar, de ogen door een oogarts te laten controleren. Dit advies is dringender naarmate er meer risicofactoren zijn.

Glaucoom voorkomen alternatieve geneeswijzen

De ogencursus “Beter leren zien” is voor ondersteuning bij herstel of voorkomen van glaucoom. Geef aandacht aan je eigen ogen in de helende ogencursus en vakantie nabij Berlijn.

Trudie:  In 2011 heb ik de 5 modules gevolgd bij Peter en ook ogencursus en vakantie in Oostenrijk meegemaakt. Heel erg inspirerend. Ik doe nu elke dag de oefeningen en ik heb steeds sneller in de gaten wanneer er spanning is in mijn ogen. Ik heb glaucoom en door de dagelijkse oefeningen is mijn oogdruk gedaald van 24 naar 18. Ik hoop op den duur te kunnen stoppen met de oogdruppels. Een keer in de week oefen ik samen met 2 vriendinnen, zo motiveren we elkaar. Mijn leesbril heb ik alleen nog ‘s avonds nodig, als er te weinig licht is. Ik ben erg blij met dit resultaat!

Glaucoom voorkomen mindmap

Glaucoom Alternatieve geneeswijzen ogenschool Eye-Tools.
Glaucoom Alternatieve geneeswijzen ogenschool Eye-Tools