Wanneer ooglapje gebruiken

Peter Ruiter met ooglapje van Eye-Tools
Ooglapje gemaakt door Peter Ruiter van ogenschool Eye-Tools.

Wanneer er een verschil is in sterkte tussen het linker en rechter oog, is je visuele systeem uit balans. Een oog is dominant en waarschijnlijk gebruik je dit dominante oog meer dan je zwakkere oog. Door je dominante oog tijdelijk af te dekken ga je je zwakkere oog meer gebruiken. Hierdoor wordt dit oog sterker en komt je visuele systeem meer in balans. Het doel is dat beide ogen even sterk zijn. Het in balans zijn van je visuele systeem is belangrijk voor het goed driedimensionaal (3D) zien. Voor het 3D-zien heb je nodig twee beelden van gelijke kwaliteit. Deze twee beelden van je linker en je rechter ogen vormen in je hersens het driedimensionaal beeld. Leer met het ooglapje weer beter te zien in de ogencursus van ogenschool Eye-Tools.

Hoe ooglapje te gebruiken

Ooglapje van Eye-Tools
Door je dominante oog tijdelijk af te dekken met een ooglapje ga je je zwakkere oog meer gebruiken.
  • Draag het voor een korte periode per dag.
  • In het begin kun je een schema gebruiken om de draagtijd te verlengen tot max. vier uren.
  • Gebruik dit alleen in een veilige omgeving, zoals in je huis in de tuin of het park. Bepaal welke activiteiten je kunt doen met dit oog. Dit kan zijn bijvoorbeeld koken, gymoefeningen, lezen, werken aan een bureau of computer, telefoneren, praten met een vriend of vriendin.
  • Het dragen kan activeren emotionele herinneringen. Je kunt fysieke en emotionele reacties krijgen. Wanneer de draagtijd om is verwijder dan langzaam het ooglapje.
  • Laat je oog rustig weer aan het licht wennen.
  • Observeer wat er gebeurd is met je fysieke en emotionele balans.
  • Geniet van het licht en de kleuren wanneer je weer met beiden ogen kunt zien.
  • Gebruiksaanwijzing ooglapje ogenschool Eye-Tools

Observaties

Ooglapje
  • Je kunt een dagboekje bijhouden welke reacties het dragen van ooglapje bij je oproepen.
  • Observeer of je spreeksnelheid verandert of dat het moeilijker is om te horen wat andere mensen zeggen. Je activiteiten zullen vertragen. Maar je zult meer zien op een andere wijze.
  • Je leert om te gaan met de onscherpte. Dit is een belangrijke stap in het proces van beter zien.

Ooglapjes voor kinderen en volwassenen

Ooglapje voor kinderen
Ooglapjes voor kinderen.

Voor kinderen in drie maten: 3 t/m 4 jaar, 5 t/m 7 jaar, 7 t/m 12 jaar. Voor volwassenen is in één maat.

Waarschuwing: Gebruik een ooglapje bij kleine kinderen alleen onder voortdurend toezicht van een volwassenen. Dit voor het gevaar van verstikking door het elastiekje.

Serie A: Rainbow collectie

Ooglapje serie Rainbow
Serie A: Rainbow colectie van ooglapjes

Serie B: Mix assortiment van Rainbow en andere patronen.

Ooglapje met verschillende patronen
Serie B: Mix assortiment van Rainbow en andere patronen.

Ooglapjes kopen

• Het is comfortabel in het dragen. Zowel voor het linker als rechteroog te dragen.
  • Handmade door ogenschool Eye-Tools©
  • Fashion Dutch Design.
  • De binnenkant van het ooglapje is van zwart vilt.

Bestellen per e-mail

• Prijs één ooglapje is 6,95 Euro. Exclusief verzendkosten.
  • De verzendkosten zijn 3 euro in Nederland en België.
  • Bestellen per e-mail.
  • Is het ooglapje voor een volwassene of een kind (welke leeftijd)?
Bron: Seeing without Glasses, improving your vision naturally, Dr. Robert-Michael Kaplan