Een lui oog is slecht zien met één oog veroorzaakt door scheelzien. De weg naar genezen van oogziekten.
Een lui oog is slecht zien met één oog veroorzaakt door scheelzien.

Wat is een lui oog of amblyopie

Een lui oog is slecht zien met één oog. Amblyopie is een ontwikkelingsprobleem in de hersens, niet een organisch probleem van het oog. Het deel van de hersenen dat overeenkomt met het visuele systeem van het oog wordt niet optimaal gestimuleerd en ontwikkelt zich niet normaal.

Oorzaken van een lui oog kunnen zijn:

• Scheelzien
  • Een groot verschil in brilsterkte tussen de twee ogen.
  • Een afwijking van hoornvlies, lens of glasvocht
  • Combinatie van deze drie oorzaken

Een lui oog door scheelzien

Bij scheelzien ontstaat een lui oog door het onderdrukken van een beeld (een oog) om dubbelzien te vermijden.

Een lui oog door groot verschil in brilsterkte

Door een groot verschil is brilsterkte tussen de linker en rechter oog ontvangen de hersenen twee verschillende beelden. Het meest onduidelijke beeld wordt uitgeschakeld, suppressie. Een oog gaat slechter zien. Het wordt een “lui oog”.

Een afwijking van hoornvlies, lens of glasvocht

Afwijkingen in het hoornvlies, de ooglens of glasvocht verhinderen een scherpe afbeelding op het netvlies. Dit komt niet vaak voor. Wanneer de hersenen twee verschillende beelden ontvangen wordt het meest onduidelijke beeld uitgeschakeld.

Combinatie van deze drie oorzaken

Allerlei combinaties van afwijkingen zijn mogelijk, waarbij het uiteindelijke effect steeds een lui oog is. Het is belangrijk te weten welke factoren hierbij een rol spelen.

Behandeling lui oog op alternatieve geneeswijzen

Ervaring van cursist van de ogenschool Eye-Tools

Henk Kaskens: “Ik ben de ogentraining bij Peter gaan volgen omdat ik steeds moeilijker kon lezen. Ik wilde niet aan een leesbril. Heel lang geleden heb ik een bril gedragen omdat mijn rechteroog erg slecht was maar op een gegeven moment heb ik die bril afgezet. Door de lessen van Peter heb ik geleerd hoe ik mij mijn rechteroog kon verbeteren. Langzaam maar zeker verbeterde mijn rechteroog. Op dit moment is mijn rechteroog niet veel slechter meer dan mijn linkeroog. Ik kan nu ook diepte zien. Een spectaculair resultaat! En inmiddels lees ik ook de krant weer zonder problemen! De lessen zijn natuurlijk geen tovermiddel: je moet zelf aan de slag en het geleerde in praktijk brengen. Maar dat is niet vervelend of tijdrovend. Kortom: de lessen bij Peter ter verbetering van je ogen zijn een echte aanrader!”

Website over scheelzien

Deze website werd opgericht met als doel volwassenen en kinderen die kampen met strabisme of scheel zien te informeren teneinde een betere behandeling van deze aandoening te bekomen. Uit eigen ervaring heeft Michael Lievens ondervonden dat in de geneeskundige praktijk nog steeds enkele hardnekkige dogma’s overeind blijven hetgeen vele patiënten verhindert het best mogelijke binoculair zicht binnen hun bereik te behalen. www.scheelzien.be